著書・論文
2021/06/27
更新
(2) 2014年3月
『外国語活動から始まる英語教育:ことばへの気づきを中心として』
馬本 勉(編著),あいり出版,全252ページ
第4章 語彙と辞書,付録(日本英語教育史年表,学習指導要領指定語)を担当 [pp.i-iii,
61-75, 200-252]
(1) 2004年8月
『英語教科書の歴史的研究』
小篠敏明・江利川春雄(編著),辞游社,全178ページ
第4章 英語教科書の量的分析(1. 英語教科書の量的分析, 3.
Barnes, A. S., Barnes’ New National
Readers, 8. 竹原常太, The Standard English
Readers),第5章 英語教科書の量的比較(1.語彙の比較)を担当 [pp.107-110, 114-118, 134-138, 149-157]
研究論文
(46) 2020年12月
「日本における英語基本語選定の史的検討(1):令文社『学習英語辞典』を手がかりに」『英學史論叢』第23号 pp.3-16.
Historical
Considerations on Fundamental English Vocabulary Selection in Japan (1): With
Reference to Reibunsha’s English Dictionary for High School.
★査読あり
(45) 2018年5月
「広島発『ラジオ英語講座』の歴史:櫻井役の初等科ラジオテキストを中心として」『日本英語教育史研究』第33号 pp.79-98.
(共著:河村和也・馬本 勉)
A History of Radio
English Courses Broadcast from Hiroshima: Focusing on the Primary Course Text-books
by Sakurai Mamoru
★査読あり[研究ノート]
(44) 2018年3月
「明治末期小学校英語読本4種のリーダビリティ分析」『日本言語教育ICT学会研究紀要』第5号 pp.69-82.
(共著:松岡博信・馬本 勉・河村和也・小篠敏明)
Readability
analysis of four Japanese primary school EFL
textbooks published during 1900-1908.
★査読あり
(43) 2018年3月
「1900-1908年出版の小学校英語教科書4種と現行中学校教科書の対応分析」『日本言語教育ICT学会研究紀要』第5号 pp.57-68.
(共著:小篠敏明・河村和也・馬本 勉・松岡博信)
Correspondence
analysis of four Japanese primary school EFL
textbooks published during 1900-1908 and a current Junior high school textbook.
★査読あり
(42) 2017年3月
「明治〜昭和期の英語教科書のリーダビリティ分析:女学校教科書を中心として」『日本言語教育ICT学会研究紀要』第4号 pp.71-85.
(共著:河村和也・馬本 勉・松岡博信・小篠敏明)
Readability of Four English Textbooks Used from the Meiji to Showa Era in Japan: Focusing on Girls’ Middle School Textbooks.
★査読あり
(41) 2016年3月
「明治期〜現代の英語教科書9種のリーダビリティ分析:Ozasa-Fukui Year Level, Ver. 3.4.2nhnc1-5 による分析」『日本言語教育ICT学会研究紀要』第3号 pp.85-99.
(共著:河村和也・馬本 勉・小篠敏明)
Readability of
Nine English Textbooks Used from the Meiji Era to the Present Day in Japan.
★査読あり
(40) 2016年2月
「英学史におけるアクティブ・ラーニングの研究:会読と独習書に焦点をあてて」『県立広島大学総合教育センター紀要』第1号 pp.1-13.
A Study of Active
Learning in the History of English Studies in Japan: Focusing on Discussion Methods
and Self-Taught Books.
(39) 2014年3月
「『パーレー万国史』独習書に関する研究」『英語と英文学と:田村道美先生退職記念論文集』(田村道美先生退職記念事業会)pp.53-62.
A Study on
Self-Taught Books of Parley's Universal
History.
(38) 2010年5月
「明治期における英語読本独習書の研究:森修一の独案内に見る英語学習の諸相」『日本英語教育史研究』第25号
pp.89-111.
A Study on
Self-Taught Books of English Readers in the Meiji Era: With a Focus on the
Aspects of English Language Learning Implemented in the "Hitori-Annai" by Shuichi Mori.
★査読あり ★日本英語教育史学会賞受賞論文
(37) 2009年10月
「森修一の『独案内』から見た庄原英学校の英語教育」『庄原英学校の歴史と英語教育』庄原市教育委員会, pp.14-27.
On English Language Education in Shobara
Eigakko from the Viewpoint of the "Hitori-Annai" by Shuichi Mori.
(36) 2009年5月
「広島中学校『英語之基礎』における語彙選定」『英學史論叢』第12号
pp.13-24.
A Study on the
Vocabulary Selection of "Eigo no Kiso" by
Hiroshima Middle School.
★査読あり
(35) 2009年3月
「ICTを活用した「歴史的」英語指導法の研究 (I):DTR学習法導入の試み」『生命環境学術誌』(県立広島大学生命環境学部)第1号
pp.9-23.
A Study of
'Historical' English Teaching Methods Utilizing ICT (Part I): An Attempt to
Introduce DTR Procedure.
★査読あり
(34) 2008年12月
“Vocabulary of
the first-year EFL textbooks of Japan: a diachronic
quantitative comparison.” Weir G. and Ozasa, T.(Eds.)
Studies in Language and Textbook Analysis.
Glasgow: University of Strathclyde Publishing. pp.149-155. (Ozasa,
T., Umamoto, T., Matsuoka, H. and Motooka
N.)
★査読あり
(33) 2008年12月
“Present perfect
of the first-year EFL textbooks of Japan: a
diachronic quantitative comparison.” Weir, G. and Ozasa,
T.(Eds.) Studies in Language and Textbook
Analysis. Glasgow: University of Strathclyde Publishing. pp.99-104. (Motooka, N., Ozasa, T., Umamoto, T. and Matsuoka, H.)
★査読あり
(32) 2008年12月
“A diachronic
quantitative analysis of the first-year EFL textbooks
of Japan: with a focus on the introduction of verbs.” Weir G. and Ozasa, T.(Eds.) Studies
in Language and Textbook Analysis. Glasgow: University of Strathclyde
Publishing. pp.29-36. (Matsuoka,
H., Umamoto, T., Ozasa, T.
and Motooka, N.)
★査読あり
(31) 2006年5月
「英語教科書における語彙統制:計量分析に基づく歴史的考察」『英語と英語教育:小篠敏明先生退職記念論文集』(広島大学学校教育学部英語教育研究会)pp.77-86.
On the Vocabulary
Control in English Textbooks: A Historical View on the Basis of a Quantitative
Analysis.
(30) 2005年7月
「明治期の英語授業過程に関する一考察:広島高等師範学校附属中学校の教育実習教案下書をもとに」『英學史論叢』第8号
pp.19-26.
A Study on English
Teaching Procedures in the Meiji Era: Base on a Draft of a Practice Teacher's Teaching
Plan at the Middle School Attached to Hiroshima Higher Normal School.
★査読あり
(29) 2005年5月
「竹原常太のThe
Standard English Readers:基本語彙に基づく教材の合理化とその現代的な意義をめぐって」『日本英語教育史研究』第20号
pp.111-130.
On The
Standard English Readers by Tsuneta Takehara: On the Contemporary Significance of the
Rationalized Textbooks Implemented by Basic Vocabulary.
★査読あり
(28) 2003年3月
「高等学校「英語I」教科書の分析研究」『比治山大学現代文化学部紀要』第9号 pp.125-39.(中谷喜一郎、金野伸雄、貝嶋 崇、重迫和美、山本克子との共著)
A Statistical
Analysis of High School “English I” Textbooks.
(27) 2002年5月
「英語教科書New
National Readers, The Globe Readers, The Standard English Readersの計量的分析研究」『日本英語教育史研究』第17号
pp.21-40.(小篠敏明、松岡博信、本岡直子との共著)
A Statistical Analysis of Three English
Textbooks: New National Readers, The
Globe Readers, and The Standard
English Readers.
★査読あり
(26) 2001年3月
「日本の英語教育における語彙選定基準の研究」『広島大学教育学部紀要』第一部 第49号 pp.159-66.
A Study of the Selectional Criteria for English Word Lists in the Japanese
TEFL Context.
★査読あり
*再録:論説資料保存会『英語学論説資料』36.6 (2004) pp.643-46. / 論説資料保存会『教育学論説資料』22.4 (2005) pp.616-620.
(25) 2000年10月
「学習指導要領「必修語」の起源に関する一考察」『英学史研究』(日本英学史学会)第33号
pp.73-86.
A Study of the
Origin of “Compulsory Vocabulary” in the Course of Study.
★査読あり
*論文紹介:NeWKSUMs「研究と実践」『英語教育』50.9 (2001年11月号) pp.82-83.
(24) 2000年5月
「学習指導要領「必修語」の選定に関する歴史的考察:頻度と定義可能度による必修語リストの評価」『日本英語教育史研究』第15号
pp.51-71.
A Historical Study
of the Selection of “Compulsory Vocabulary” in the Course of Study: An
Evaluation of the Compulsory Word Lists in the Light of the Word Frequency and
the Defining Capacity.
★査読あり
*再録:論説資料保存会『教育学論説資料』20.4 (2003) pp.360-370.
(23) 1999年7月
「ハイパーテクストと英語語彙学習」『英語と英語教育』(広島大学学校教育学部英語科研究室) 第4号
pp.41-52.
Learning English
Vocabulary through Hypertext.
(22) 1998年3月
"Hypertext
and the Mental Lexicon: Using the Homepage for Learning Vocabulary." 『研究紀要』(言語文化研究会) 第13号
pp.19-29.
★査読あり
(21) 1998年3月
「英語の語彙・語法の総合的研究(II)」『比治山大学現代文化学部紀要』第4号
pp.113-138. (金野伸雄・山本克子・高橋久との共著)
A Corpus-Based
Study of English Vocabulary and Usage (II).
*再録:論説資料保存会『英語学論説資料』34.3 (2002) pp.910-923.
(20) 1997年7月
「『多義』の再考:語感とコミュニケーション」『英語と英語教育』(広島大学学校教育学部英語科研究室) 第2号
pp.109-118.
Polysemy
Re-visited: Sprachgefuhl and Communication.
(19) 1997年3月
「英語の語彙・語法の総合的研究(I)」『比治山大学現代文化学部紀要』第3号 pp.103-123.(高橋久・金野伸雄・山本克子との共著)
A Corpus-Based
Study of English Vocabulary and Usage (I).
*再録:論説資料保存会『英語学論説資料』34.3 (2002) pp.900-910.
(18) 1996年10月
「語用論の観点から見た語彙指導の研究―マルチメディア・ディクショナリーの試み」『中国地区英語教育学会研究紀要』No.26
pp.201-210.
A Lexical Approach
to Pragmatic Competence: Using a Multimedia Dictionary.
(17) 1996年7月
「英語コミュニケーション時代の語彙指導」『英語と英語教育』(広島大学学校教育学部英語科研究室) 第1号
pp.11-23.
English Vocabulary
Teaching in the ‘Communication Age’.
(16) 1995年10月
「語用論的アプローチによる語彙指導:映画教材の可能性」『中国地区英語教育学会研究紀要』No.25
pp.185-195.
A Pragmatic
Approach to Vocabulary Teaching: A Role of Authentic Movies.
(15) 1995年3月
「語用論アプローチとマルチメディア:語彙指導の新たな視点」『比治山大学現代文化学部紀要』第1号
pp.57-66.
Pragmatic Approach
and Multimedia: A New Perspective on Vocabulary Teaching.
*再録:論説資料保存会『英語学論説資料』33.6 (2001) pp.624-28.
(14) 1995年3月
「立体的語彙指導の研究」『教育学研究紀要』第2 部第40巻 pp.145-150.
A
“Multidimensional” Vocabulary Teaching.
(13) 1994年5月
「英語コミュニケーション教育に関する基礎研究(1):現場の声(語彙指導)」『中国地区英語教育学会研究紀要』 No.23 pp.15-30.(田邉祐司との共著)
CLT
and Vocabulary Teaching in Japan: Voices from the Classroom.
(12) 1993年4月
"Vocabulary
Teaching for Active Communication." 『英語と英語教育:高橋久・五十嵐二郎先生退官記念論文集』(広島大学学校教育学部英語科研究室)
pp.83-91.
(11) 1993年3月
「英語コミュニケーション教育に関する基礎研究(2):現場の声(音声指導)」『教育学研究紀要』第2部第38巻
pp.135-140.(田邉祐司との共著)
CLT
and Pronunciation Teaching in Japan: Voices from the Classroom.
(10) 1992年3月
「英語語彙の学習・指導に関する歴史的考察(1):枠組みの設定」『比治山女子短期大学紀要』第26号
pp.29-39.
A History of
Vocabulary Teaching in the EFL Context: Setting a
Theoretical Framework.
(9) 1992年3月
「国際理解と英語コミュニケーション形成の教育的性格:大学における現代外国語教育の課題と展望」『比治山女子短期大学紀要』第26号
pp.11-27.(寺田芳徳・金野伸雄・堀江周三との共著)
The Educational
Character of the Formation of International Understanding and Communication in
English.
(8) 1992年3月
「語のRecallをめぐって:語彙指導の観点から」『教育学研究紀要』第2部第37巻
pp.166-171.(田邉祐司との共著)
On Recall: From the
Viewpoint of Vocabulary Teaching.
(7) 1991年3月
「大学生の実態から見た語彙指導の問題点」『教育学研究紀要』第2部第36巻 pp.187-192.
A Problem of
Vocabulary Teaching: Presentation of the Meaning.
(6) 1990年3月
「ティーンエイジャーの語彙:学生を自己表現に導く英語教材を求めて」『比治山女子短期大学紀要』第24号
pp.63-73.
Teenagers’
Vocabulary: A Fundamental Study on Vocabulary Selection for the Improvement of
Learners’ Self-Expression.
(5) 1990年3月
「LL設置にともなう「口語英語」の展開と評価」『比治山女子短期大学紀要』第24号
pp.37-62.(寺田芳徳・金野伸雄との共著)
The Installation of
the Language Laboratory and the Development of the ‘Spoken English’ Course: A
Retrospective Evaluation.
(4) 1989年10月
「子どもの表現意欲を満たす語彙指導を求めて:needs analysis を中心として」『中国地区英語教育学会研究紀要』No.19 pp.159-166.
Reconsideration of
Vocabulary Teaching: Focusing on Learners’ Communicative Needs.
(3) 1989年10月
「Coherence
の原理からみた授業比較:教師と生徒の
interaction を中心として」『中国地区英語教育学会研究紀要』No.19
pp.25-31.(川迫輝嗣との共著)
Classroom Analysis:
A Comparison of Two Lessons from the Viewpoint of ‘Coherence’.
(2) 1989年3月
「英語の語彙指導に関する一考察:Communication能力養成の立場から見た Content Word の重要性」『教育学研究紀要』第2部第34巻
pp.187-190.
A Study on
Vocabulary Teaching: Focusing on the Importance of Content Words from the
Communicative Point of View.
(1) 1988年9月
「Flanders
のFIACシステムに関する批判的考察」『中国地区英語教育学会研究紀要』No.18
pp.29-34.
A Critical Analysis
of Flanders’ FIAC System.
国際学会Proceedings
(4) 2007年8月
“Vocabulary of
the First-year EFL Textbooks of Japan: A Diachronic
Quantitative Comparison.” ICTATLL WORKSHOP 2007
PREPRINTS, pp.146-152.(小篠敏明・松岡博信・本岡直子との共著)
(3) 2007年8月
“Present Perfect
of the First-year EFL Textbooks of Japan: A
Diachronic Quantitative Comparison.” ICTATLL WORKSHOP 2007
PREPRINTS, pp.94-99.(本岡直子・小篠敏明・松岡博信との共著)
(2) 2007年8月
“A Diachronic
Quantitative Analysis of the First-year EFL Textbooks
of Japan: With a Focus on the Introduction of Verbs.” ICTATLL WORKSHOP 2007 PREPRINTS, pp.20-28.(松岡博信・小篠敏明・本岡直子との共著)
(1)
2005年3月
“A Diachronic Quantitative Analysis of
English Textbooks of Japan (2): With a Focus on Vocabulary.” Extended Summaries of “ICT in Analysis,
Teaching and Learning of Language” Workshop, pp.15-22.(共著:Ozasa, T., Hettiarchchige,
R. & Umamoto, T.)
2001年1月 (広島大学大学院教育学研究科)
日本の英語教育における基本語の選定基準に関する研究:定義可能度を中心として
A Study of the Selectional Criteria for Basic English Vocabulary in the
Japanese TEFL Context: With Special Reference to Defining Capacity.
修士論文
1989年1月 (広島大学大学院学校教育研究科)
Vocabulary
Teaching in an EFL Context: Selecting the Appropriate Words.